Storywriting

cropped-IMG_0310.jpg

Verhalend schrijven voor interne en externe communicatie
branding, marketing, sales

“Super inspirerende cursus niet alleen voor je werk, maar voor je hele leven.”
-student Florieke Koers

img_1458

Een goed verhaal vormt de basis van effectieve menselijke communicatie, beïnvloeding, overtuiging en leiderschap. Of het nu om een simpel gesprek gaat, een serie blogs, interne communicatie, een grootschalige marketingcampagne of om het maken van een bedrijfsfilm…
De kern is: als je iets wilt vertellen moet je een goed verhaal hebben en dat werkt beter dan een opsomming van feiten, holle frasen of populaire slogans.
Maar wat zijn nu de kenmerken van een goed verhaal? Hoe schrijf of hoe componeer je een goed verhaal?
Wat zijn de grote valkuilen? Welke vragen moet je jezelf stellen?

In deze driedaagse inspirerende en interactieve workshop gaan we op reis langs de basisprincipes van verhaalontwikkeling. Immers zonder heldere opbouw, zonder karakterisering, zonder conflict… geen goed verhaal.

Opbouw
A. Wat maakt een verhaal een verhaal?
Op reis langs 12 storybeats (Storytelling in 12 stappen), waarmee je onvergetelijke karakters en sterke plots creëert. Aan de orde komen principes als: Premisse, Logline, Protagonist en Antagonist; Begin, Midden, Einde, Omslagpunt, Hoger Doel.
De 12 stappen worden geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk en diverse filmfragmenten, Tegelijk vormen de stappen oefenmateriaal: je ontwikkelt je karakters en je plotstructuur.

B. Drama aanbrengen door middel van crisis en climax, suspense. Wat staat er op het spel? Welke waarde(n) wil je communiceren? Van waar naar waar beweegt het verhaal? Kunnen we ons inleven in de protagonist? Wie is de held in dit verhaal? Voorbeelden en oefeningen. Scène en dialoog schrijven. Spelen met perspectief en karaktersering.

C. Verhaalanalyse en vertelinstrumenten. De kracht van metaforen. Beelden en betekenis creëren, naar een punt toewerken.

Behalve fundamentele inzichten bieden we praktische tips en tricks, waarmee je in de toekomst aan de slag kunt bij het schrijven van corporate stories, blogs, PR plannen, concepten en voorstellen, scripts en verhalen.

We focussen op het ontwikkelen van een vertellers-instinct en oefenen met scenes en elkaar redigeren, maar er is ook aandacht en tijd voor het creatieve proces.

19, 26 september en 3 oktober 2017 van 10.00 uur tot 16.00 uur

Investering: € 950, – excl 21 % BTW

Doelgroep: zakelijk schrijvers, communicatie professionals, journalisten, tekstschrijvers, webbloggers.

Minimaal 6 en maximaal 10 deelnemers.

Plaats: Amsterdam (Spaarndammerdijk 17 hs.)

Docenten
Schermafbeelding 2014-11-29 om 16.45.37  Schermafbeelding 2014-11-29 om 16.53.41
Mieke Bouma en Marciel Witteman hebben als scenarioschrijvers, schrijfdocenten en storycoaches jarenlang vele film- en televisieprojecten met diverse groepen schrijvers ontwikkeld. We hebben onze eigen expertise, maar ook lang samengewerkt in de TV wereld. Wij delen, naast de liefde voor schrijven, de passie voor het begeleiden, inspireren en coachen van mensen in hun creatieve proces.

Meld je aan via het inschrijfformulier.